Miten Muutakin®-sovellus toimii käyttäjän näkökulmasta?
Sitä testasimme kesäkuussa suoritetulla sovelluksen syvällisemmällä käytettävyystestillä, jonka suoritti digipalveluiden kehittämiseen keskittynyt Eficode.
Alkuvuodesta 2024 markkinoille tuotua KSS Energian Muutakin®-sovellusta on kehitetty alusta lähtien rohkeasti ja palvelualttiisti, vahvasti käyttäjien palautetta kuunnellen.
Nyt toteutetussa käytettävyystestissä Muutakin®-sovelluksen testiin osallistuneet käyttäjät suorittivat tyypillisiä tehtäviä, kuten sähkönkulutustietojen liittämistä Muutakin®-sovellukseen ja sähkönkulutuksen tarkastelua. Testissä käytettiin sekä iOS- että Android-laitteita. Käyttäjät asuivat erilaisissa asumismuodoissa: rivitalossa, kerrostalossa ja omakotitalossa.
Keskeiset positiiviset havainnot
Ensivaikutelma sovelluksesta oli positiivinen, erityisesti ulkoasusta pidettiin. Omien kulutustietojen tarkastelu sai testikäyttäjiltä kiitosta. Moni kommentoi, että kulutustietojen esittelyt ovat paremmat kuin heidän käytössään olevassa sähköyhtiön sovelluksessa.
Suurin osa käyttäjistä piti muuton tehtävälistoja kiinnostavina. Osa käyttäjistä piti hyvinkin mahdollisena, että hyödyntäisi niitä seuraavan muuton yhteydessä. Myös tarjousosio kiinnosti, ja sinne toivottiinkin kehitysehdotuksena lisää tarjouksia.
Kehityskohteeksi nousi kokonaisuuden selkeyttäminen (sehän on paljon Muutakin!)
Käytettävyystestin tulosten pohjalta meidän keskeisin kehityskohteemme on kyetä selkeyttämään Muutakin®-sovelluksen kokonaisuutta. Esimerkiksi miten “Ryhmä”, “Kohde” ja “Yleiset listat” ovat hyödynnettävissä ja miten ne liittyvät Muutto-osioon.
Lisäksi testeissä nousi esille muutamia käytettävyyshavaintoja, jotka huomioimalla voimme parantaa Muutakin®-sovelluksen käyttökokemusta jopa varsin yksinkertaisinkin kehittämistoimin.
Keskeisin anti tämänhetkisestä tilannekuvasta oli seikka, että sisältöihin tutustumisen jälkeen yleisvaikutelma sovelluksesta oli positiivinen. Muutakin®-sovelluksen kehittämistyö jatkuu – jos mahdollista, entistäkin vauhdikkaampana.