Hyvä hankeviestintä kirkastaa isoa kuvaa ja huomioi yksilölliset ”ärripurrit”

Jukka RämäJulkaistu 13.3.2023

KSS Energia -konsernilla on vastuullaan tuhansia kilometrejä energiaverkostoa. Energiaverkostojen kunnossapito- ja korjaushankkeet ovat laajimmillaan suuria investointeja, joiden lopputuloksena energian toimitusvarmuus paranee ja alueen infrastruktuuri kehittyy. Hankkeet koskettavat usein yksilöitä; osuvat keskelle jonkun työmatkareittiä tai risteävät jonkun kotipihaa. Miten kehittää vaikuttavaa, ihmisen kokoista hankeviestintää, joka huomioi hankkeiden aiheuttamat inhimilliset ”ärripurrit”?

Kolme henkilöä työvarusteissa, joista yksi seisoo kaivurin kauhassa.

KSS Energia -konserni tekee energiaverkoston toimitusvarmuuden eteen töitä ympäri vuoden olosuhteiden salliessa. Kesällä tahti kiihtyy. Työmaita on sulan maan aikaan yhtäaikaisesti käynnissä kymmenittäin. Verkostot sijaitsevat usein liikenneyhteyksien varrella, jotta niiden saavutettavuus ja huollettavuus olisi hyvä. Tästä syystä myös niiden korjaus- ja kunnossapitotyömaat osuvat toisinaan työmatkareitille tai kotipihaan.

Iso lainausmerkki

Työmaa-aidat saattavat herättää sisäisen ärripurrin, kun ihmisten matkanteko hidastuu ja pihaistutukset menevät uusiksi.

KSS Energian yksi tärkeä vaikuttavuus- ja vastuullisuusprojekti on ollut kehittää hankeviestintää, joka olisi ”ihmisen kokoista” ja helposti lähestyttävää – ja aktivoisi vuoropuhelua. Olemme kehittäneet hankeviestinnän toimintamallin, joka koostuu neljästä keinosta:

1. Työmaat tarinoiksi

Olemme koonneet hankkeet ns. hankekartaksi. Hankkeista ja niiden työmaista on tuotettu myös tarinakarttoja, joissa kerrotaan selkeästi, mistä hankkeissa on kyse ja mitä hankealueella milloinkin tapahtuu. Myös hankkeiden vastuuhenkilöiden yhteystiedot löytyvät tarinakartoista helposti.

Lisäksi asiakkaamme ja sidosryhmämme ovat voineet vaikuttaa sähköverkon kehittämissuunnitelmaan ja antaa siitä palautetta. Saamamme runsas palaute on meille arvokasta tietoa, joka otetaan huomioon verkoston kehittämisessä.

Nämä uudet työkalut aktivoivat asiakasvuoropuhelua ja tekevät työstämme entistä asiakaslähtöisempää.

2. Haitoista hyödyiksi

Hankkeen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa myös vuoropuhelu muiden alueiden infratoimijoiden kanssa on tärkeää. Näin voimme edistää yhteisrakentamista, jonka aikana asioita saadaan tehtyä yhdellä kertaa, haitat pysyvät vähäisinä ja asiakkaan tarpeet saadaan kerralla kuntoon.

Olemme parhaillaan konseptoimassa myös asukastilaisuuksia, jotka kokoavat eri sidosryhmät yhteen helpottamaan asiakkaidemme rakentamishankkeiden aikaista tiedon tarvetta.

  • Miltä kuulostaisi järjestää kodin energia-asiat kerralla kuntoon hankkimalla aurinkopaneelit katolle tai tilaamalla sähköauton latausratkaisun kotipihaan?

  • Kiinnostaisiko asiakasta saada pihasuunnitteluvinkkejä kattavaan piharemonttiin ja kenties löytää sen toteuttaja samassa yhteydessä, kun kaapelit asennetaan maan alle?

3. Palautteista kehitykseksi

Aina ei voi onnistua – ei edes joka kerta! Siksi haluammekin kuulla, mitä voisimme seuraavalla kerralla tehdä paremmin tai missä onnistuimme tällä kertaa. Keräämme työmaiden päätyttyä palautetta asiakaskyselyillä.

Hankeviestinnän kehitysprojektin ansiosta työmailta löytyy nyt myös työmaan tarinakarttoihin johdattavat QR-koodit. Niistä löydät yhteyshenkilöt akuuttiin viestinvaihtoon myös työmaan aikana projektiorganisaation kanssa.

4. Turvallisuus ennen kaikkea

KSS Energia -konserni on vastuullinen toimija. Sen toiminnan ytimessä on työturvallisuus. Työmaa-aidat viestivät ohikulkijoille vaaranpaikoista ja ohjaavat turvalliseen kulkuun alueella.

Jatkossa työmailla näkyy entistä vahvemmin KSS:n brändi, merkkinä luotettavasta, vastuullisesta ja tunnetusta toimijasta.

Toivottavasti meidät tunnetaan yhtä enemmän myös aktiivista vuoropuhelua luovana energiayhtiönä.

Avainsanat:
Sähköverkko
Kaukolämpö
Energiaratkaisut
1.1.47