Mikä ihmeen V2G?

Mikko SuhonenJulkaistu 2.1.2024

Sähköauton omistajat lataavat sähköä autojensa akkuun saadakseen menopelilleen lisää ajokilometrejä. Pian yhä useampi operoi saman asian parissa käänteisesti: auton akusta siirretään energiaa esimerkiksi kodin pesukoneen pyörittämiseen.

Henkilö kiinnittää sähköauton laturia valkoisen auton latauspisteeseen. Henkilöllä on siniruudullinen paita päällä.

Kaksisuuntainen lataus ”Vehicle-to-Grid” tarkoittaa tekniikkaa, jossa sähköä siirretään sähköauton akusta sähköverkkoon (koti- tai jakeluverkko) päin.

Iso lainausmerkki

Sähkö siis liikkuu auton akusta toiseen suuntaan kuin on totuttu.

Mikko Suhonen

Tulevina vuosina auton akkua tullaan käyttämään V2G-mallin mukaisesti energiavarastona. Sinne edullisina pörssisähkötunteina varastoitu energia voidaan ottaa käyttöön, kun energia on kallista. Auton akku on tässä tapauksessa yksi väline kulutusjouston tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Kaksisuuntaisen latauksen hyödyntäminen vaatii sopivan sähköauton, latauslaitteen ja näiden välisen kommunikaation.

Traficomin tilastot kertovat, että lokakuussa 2023 Suomessa ensirekisteröidyistä autoista yli 50 % oli ladattavia sähköautoja. Autojen osalta valmiuksia V2G-latauksen hyödyntämiseen alkaa olla jo markkinoilla, esimerkiksi Nissanin mallit tukevat kaksisuuntaisen latauksen teknologiaa.

Iso lainausmerkki

V2G-teknologia kehittyy ja leviää hiljalleen markkinoille.

Mikko Suhonen

Suomessa on jo olemassa V2G-latauspisteitä, tyypillisesti nämä ovat toimineet CHAdeMO-pikalatauksen kanssa. Myös osaan latauslaitteista on tehty V2G-valmius tulevaisuutta silmällä pitäen. Koska V2G-latauslaite voi syöttää energiaa sähköverkkoon, laitteisto tarvitsee myös kytkentäluvan jakeluverkkoyhtiöltä sekä sähköyhtiön kanssa tehtävän tuotannon myyntisopimuksen.

Autossa on potentiaalia joka kodin energiavarastoksi

Mitä V2G-teknologian arkipäiväistyminen tarkoittaa tavalliselle kuluttajalle? Tulevaisuudessa kaksisuuntaisen latauksen potentiaali näkyy esimerkiksi aurinkopaneelit katolleen asennuttaneen pörssisähköasiakkaan työkaluna. Edullinen sähköenergia ohjataan auton akkuun ja se hyödynnetään joko ajokilometreinä tai kodissa käytettävänä sähköenergiana. Kodissa hyödynnettäväksi se ohjautuu tietysti silloin, kun sähkön pörssihinnat ovat korkealla.

Auton rooli ihmisen arjessa on mahdollistaa liikkuminen paikasta toiseen. Olen kuullut monen mainitsevan myös ikuisesta rahareiästä. Tulevaisuuden energiapaletissa auton rooli on olla – ehkei rahasampo – mutta mahdollistaja.

Auto mahdollistaa liikkumisen, mutta pian se tarjoaa V2G-teknologian myötä myös uusia tapoja hyödyntää uusiutuvaa energiaa ja välttää korkeita sähkönhintoja.

Avainsanat:
Sähköauton latauspisteet
Energiaratkaisut
Sähköverkko
1.1.47